Ματιά στα νέα από τη HAEE
Ματιά στα νέα από τη HAEE

HAEE: Προωθείται η συνεργασία ελληνικών και τουρκικών επιχειρήσεων για την Ενέργεια

Τα θεμέλια στενής συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας έβαλαν στην Αθήνα οι Πρόεδροι του ελληνικού και του τουρκικού παραρτήματος της Διεθνούς Ένωσης για την Ενεργειακή Οικονομία, με έδρα τις ΗΠΑ, Ιnternational Association for Energy Economics (ΙΑΕΕ) και συμφώνησαν τη διεξαγωγή ετήσιων διμερών και διεθνών συνεδρίων που θα πραγματοποιούνται εκ περιτροπής στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα.

Στα πλαίσια του 3ου  Διεθνούς Συνεδρίου της ΗΑΕΕ, στις 3-5 Μαΐου 2018 στην Αθήνα, ο Πρόεδρος της HAEE, Δρ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, Καθηγητής και Διευθυντής του Research Centre for Energy Management του ESCP Europe Business School, συμφώνησε με τον Πρόεδρο του τουρκικού παραρτήματος της Διεθνούς Ένωσης για την Ενεργειακή Οικονομία, Δρ. Gurkan Kumbaroglou, Καθηγητή και  Διευθυντή της έδρας μεταπτυχιακών σπουδών Energy Policy Research Center του Πανεπιστημίου Bogazici Κωνσταντινούπολης, τη διεξαγωγή του πρώτου ελληνοτουρκικού Ενεργειακού Συνεδρίου το Φθινόπωρο του 2018, στην Κωνσταντινούπολη.

Την απόφαση των δύο δεξαμενών σκέψης να προωθήσουν τις θετικές προοπτικές συνεργασίας της Ελλάδας και της Τουρκίας στον τομέα της ενέργειας, χαιρέτισε με ενθουσιασμό και ο Πρόεδρος του ΙΑΕΕ, David Knapp. Ο κ. Κnapp, που επίσης συμμετείχε στο Συνέδριο της ΗΑΕΕ, δεσμεύτηκε να κινητοποιήσει τόσο τον κεντρικό μηχανισμό του ΙΑΕΕ, όσο και  τα υπόλοιπα παραρτήματα ανά τον  κόσμο, προκειμένου να συμμετάσχουν ενεργά στην προσπάθεια και να προβάλλουν τα αποτελέσματα της συνεργασίας των παραρτημάτων Ελλάδας και Τουρκίας.

"Οι ενεργειακοί επιχειρηματικοί ιδιωτικοί και κρατικοί φορείς και τα δύο παραρτήματα του ΙΑΕΕ,  Ελλάδας και Τουρκίας, συνεργάζονται ήδη στενά στο χώρο της ενέργειας και έχουν άριστες σχέσεις μεταξύ τους. Οι δύο πλευρές αποτελούν σημαντική γέφυρα συνεργασίας μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών, η οποία πρέπει να ενισχύεται συνεχώς. Για το σκοπό αυτό οι δύο ενεργειακές δεξαμενές σκέψης θα εντείνουν τη συνεργασία τους με στόχο την περαιτέρω αξιοποίηση των ευκαιριών για επιχειρηματική και ακαδημαϊκή συνεργασία στις δύο γειτονικές χώρες και στην ευρύτερη περιοχή, στον τομέα της ενέργειας", δήλωσαν οι Δρ. Κώστας Ανδριοσόπουλος,  Δρ. Gurkan Kumbaroglu και David Knapp.

Αποφοίτηση των μεταπτυχιακών φοιτητών ESCP Europe Business School: Master in Energy Management 2018

Αυξάνεται το εξειδικευμένο δυναμικό στον τομέα Energy Management, καθώς όλο και περισσότεροι νέοι στρέφονται στον κλάδο της Ενέργειας. Πρόσφατα, πραγματοποιήθηκε η αποφοίτηση των μεταπτυχιακών φοιτητών στον τομέα του Energy Management του ESCP, ένα διακεκριμένο ευρωπαϊκό οικονομικό πανεπιστήμιο που βρίσκεται στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στο Βερολίνο, στη Μαδρίτη και το Τορίνο.

Δείτε εδώ τα Highlights της Απονομής.

Πού οφείλεται η «τσουχτερή» τιμή της βενζίνης

Η «τσουχτερή» τιμή της βενζίνης οφείλεται στην ανοδική πορεία της τιμής του πετρελαίου από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα και στους φόρους, όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), ενώ υπογραμμίζει ότι οι αυξήσεις στην Ελλάδα -αναλογικά- δεν είναι τόσο υψηλές, καθώς οι εταιρείες εμπορίας έχουν μειώσει τα περιθώρια κέρδους τους.

Σύμφωνα με το Σύνδεσμο, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν μια ανοδική πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αργό μπρέντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.

Η επιβάρυνση ενισχύθηκε από την ανατίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου και από τον ΦΠΑ, κάτι που οδήγησε και στην αύξηση του χονδρικού κόστους.

Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι. Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή χρησιμοποιεί ως βάση την τιμή στην περιοχή της Αθήνας. Αυτή η σύγκριση είναι εσφαλμένη. Όπως αναφέρει και το έγκριτο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ και όπως προκύπτει από τις αρμόδιες Ελεγκτικές Υπηρεσίες, η περιοχή της Αθήνας και γενικότερα της Αττικής χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. "Αυτή η κατάσταση περιμένουμε πάντοτε με την εφαρμογή μέτρων να αμβλυνθεί, αλλά μέχρι τότε ας έχουμε όλοι υπ’ όψιν ότι όσο η Αττική έχει αυτές τις τεχνητά χαμηλές τιμές αποτελεί αναξιόπιστη βάση αναφοράς", σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ.

Τα βιοκαύσιμα «μπαίνουν στο παιχνίδι» από το 2019

Λύση στο χρόνιο πρόβλημα της χαμηλής διείσδυσης των βιοκαυσίμων στην Ελλάδα σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη επιχειρεί να δώσει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή.

Όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, η ανάμειξη βιοαιθανόλης στη βενζίνη καθίσταται υποχρεωτική σε ποσοστό 1% από το 2019.

Συγκεκριμένα, θεσπίζεται η υποχρέωση ανάμειξης της βενζίνης με βιοκαύσιμα και ειδικότερα με αυτούσια βιοαιθανόλη ή με βιοαιθέρες που παράγονται από αλκοόλες βιολογικής προέλευσης, με έναρξη το 2019 και πρόβλεψη για αύξηση της εν λόγω υποχρέωσης. Η θέσπιση της υποχρέωσης αυτής, επισημαίνεται από το ΥΠΕΝ, έχει στόχο την περαιτέρω προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, μέσω της αύξησης συμμετοχής των βιοκαυσίμων στην τελική κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές, στο πλαίσιο της εθνικής και κοινοτικής πολιτικής σχετικά με τον υποχρεωτικό στόχο περί μεριδίου ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές 10% το 2020 και τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Σύμφωνα με τη διάταξη, η συμμετοχή της αυτούσιας βιοαιθανόλης και της αλκοόλης βιολογικής προέλευσης επί του τελικού μείγματος βενζίνης θα είναι 1% το 2019 και 3,3% το 2020, ενώ από εκεί και πέρα το ποσοστό μπορεί να αυξάνεται με υπουργική απόφαση. Η ανάμειξη θα γίνεται στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων ή των εταιρειών εμπορίας. Ήδη, όπως είναι γνωστό, εφαρμόζεται η υποχρεωτική ανάμειξη βιοντίζελ στο πετρέλαιο.

Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να προωθήσει τη διείσδυση των  βιοκαυσίμων στην ελληνική αγορά, η οποία παραμένει σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι ποσότητες που απορροφούνται υπολείπονται σε σχέση με τις κατανεμημένες, με συνέπεια να μην έχουν επιτευχθεί οι καθορισμένοι από την Ε.Ε. στόχοι.

Οι αιτίες για την υστέρηση αυτή εντοπίζονται κυρίως σε στρεβλώσεις και καθυστερήσεις προηγούμενων ετών, όπως:

α) Επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις αναφορικά με την έκδοση προσκλήσεων και αποφάσεων κατανομής βιοντίζελ

β) Περιπτώσεις αδυναμίας ορισμένων εταιρειών να ολοκληρώσουν έγκαιρα τις παραδόσεις τους προς τα διυλιστήρια

γ) Απουσία αποτελεσματικού ελέγχου αναφορικά με την υποχρέωση ανάμειξης βιοντίζελ με το πετρέλαιο κίνησης  

Η παραγωγή βιοντίζελ στην Ελλάδα βασίζεται στο Πρόγραμμα Κατανομής, το οποίο καθορίζει κάθε χρόνο την ποσότητα που διατίθεται στα διυλιστήρια για υποχρεωτική ανάμειξη με συμβατικά καύσιμα. Το 2016 εγκρίθηκε η κατανομή 132.000 χιλιολίτρων σε 23 δικαιούχους, ποσότητα 5,7% χαμηλότερη από το 2015. Ακολούθως, η αντίστοιχη ποσότητα τη φετινή χρονιά καθορίστηκε εκ νέου στα 132.000 χιλιόλιτρα σε 17 δικαιούχους.

Ξεμπλοκάρουν τα έργα του TAP στην Καβάλα

Χωρίς εμπόδια προχωρά πλέον η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, μιας από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα ύψους 1,5 δις. Ευρώ, καθώς ξεμπλοκάρει πλέον η κατασκευή του αγωγού στην περιοχή Τενάγη Φιλίππων, όπου οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας είχαν βάλει «φρένο» στο έργο.

Όπως είναι γνωστό, ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑP είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα στον κλάδο της ενέργειας όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και εκτός από τη συμβολή του στην ενεργειακή ασφάλεια δίνει ώθηση στην ανάπτυξη και την απασχόληση, καθώς εμπλέκει 367 επιχειρήσεις.

Το «πράσινο φως» για να προχωρήσουν τα έργα έδωσε την προηγούμενη εβδομάδα η απόφαση που ελήφθη από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και από τις τοπικές αρχές για την υλοποίηση έργου ύδρευσης στην Καβάλα, το οποίο θα υλοποιηθεί παράλληλα με την έναρξη κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ στην περιοχή των Φιλίππων.

Εγκρίθηκε η πώληση του ΔΕΣΦΑ από τα ΕΛΠΕ

Εγκρίθηκε η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην Κοινοπραξία των εταιριών SNAM-Enagas-Fluxys από το ΔΣ των ΕΛΠΕ κατά τη γενική συνέλευση των μετόχων τη προηγούμενη Δευτέρα. Το ΔΣ της επιχείρησης έκρινε ικανοποιητικό το τίμημα των 535 εκατ. ευρώ για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ και, όπως επισημάνθηκε, βρίσκεται εντός του εύρους των αποτιμήσεων που είχαν γίνει για λογαριασμό των ΕΛΠΕ.

Τα έσοδα των Ελληνικών Πετρελαίων από την πώληση του ΔΕΣΦΑ διαμορφώνονται κοντά στα 300 εκατ. ευρώ αν στα 283,7 εκατ. ευρώ, που είναι το τίμημα που αντιστοιχεί στον Όμιλο, προστεθούν 16 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης 2017, το οποίο, όπως προβλέπει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών, θα εισπράξουν οι πωλητές.

Απευθυνόμενος προς τους μετόχους, ο Πρόεδρος των ΕΛΠΕ, Ευστάθιος Τσοτσορός, υπογράμμισε ότι στο μέλλον ο Όμιλος θα είναι παρών στην αγορά του φυσικού αερίου, με τρόπο επωφελή. «Η συμμετοχή μας στο φυσικό αέριο θα συνεχιστεί με τρόπο που θα εξασφαλίζει ότι θα ελέγχουμε τη θέση μας», τόνισε συγκεκριμένα ο κ. Τσοτσορός.

Ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Ανδρέας Σιάμισιης, ανέφερε ότι τα έσοδα από την πώληση του Διαχειριστή μπορούν να χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω απομόχλευση, ενίσχυση του ισολογισμού της εταιρείας ή/ και χρηματοδότηση επενδύσεων. Τόνισε, επίσης, ότι η συναλλαγή υπόκειται στην έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τις αρμόδιες ευρωπαϊκές και εθνικές αρχές ανταγωνισμού και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία θα πρέπει επίσης να πιστοποιήσει τον ΔΕΣΦΑ ως Διαχειριστή υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.

Η Tesla μπορεί να χρειαστεί να αντλήσει κεφάλαια 10 δισ. δολάρια

Ο Έλον Μασκ, ιδιοκτήτης της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων Tesla, μπορεί να χρειαστεί να αντλήσει κεφάλαια ύψους 10 δισ. δολαρίων μέχρι το 2020, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις δραστηριότητες της επιχείρησης, την παραγωγή νέων οχημάτων και την επερχόμενη επέκταση στην Κίνα, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Ο Μασκ είναι συνιδρυτής της κατασκευάστριας εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος. Προκειμένου να αποφύγει την αναζήτηση κεφαλαίων φέτος, έχει επιδοθεί σε περικοπές δαπανών, ωστόσο, η επιχείρηση δυσκολεύεται να επιτύχει τους στόχους που έχει θέσει κατά την πρώτη μαζική παραγωγή του Tesla Model 3. Η εταιρεία μπήκε μέσα 1 δις το πρώτο τρίμηνο.

Πρόσφατα, η εταιρεία έθεσε σε λειτουργία νέα μονάδα στην Κίνα, η οποία αποτελεί και το πρώτο μεγάλο εργοστάσιό της εκτός ΗΠΑ.

Νέο ρόλο αναλαμβάνει η ΔΕΠΑ στην αγορά φυσικού αερίου

Νέο ρόλο αναλαμβάνει η ΔΕΠΑ στον κλάδο φυσικού αερίου, καθώς προχωρά η διαδικασία του ανοίγματος της αγοράς και υλοποιούνται πλέον σταδιακά οι μνημονιακές δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τον ενεργειακό κλάδο.

Η ΔΕΠΑ, όπως είχε προαποφασιστεί, αποχωρεί από την προμήθεια αερίου σε Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη, καθώς υπέγραψε τη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών με την ΕΝΙ Gas e Luce S.p.A. (EGL) και έτσι μεταβιβάζεται το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας Προμήθειας Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας A.E. (ΖΕΝΙΘ) από την ΔΕΠΑ στην EGL, έναντι τιμήματος 57 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του μερίσματος της χρήσης 2017).

Το θέμα της απόσυρσης της ΔΕΠΑ από τις ΕΠΑ (Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και Αττικής) αποτελούσε ένα από τα κρίσιμα θέματα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς τους τελευταίους μήνες. Η ΔΕΠΑ παραμένει ωστόσο στην προμήθεια φυσικού αερίου της Αττικής, κάτι που αποτελούσε και επιδίωξη της κυβέρνησης.

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την απόκτηση των ποσοστών 49% της Shell στις ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής βρίσκεται στο τελικό στάδιο και ουσιαστικά «κλειδώνουν» τις τελευταίες λεπτομέρειες.

Το θέμα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ αναμένεται να «κλείσει» άμεσα, όπως έγινε γνωστό κατά τις τελευταίες επαφές που είχε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, με τους Επικεφαλής των Θεσμών.

Σημειώνεται ότι, όσον αφορά στη συμφωνία που υπεγράφει με την Eni εκ μέρους της ΔΕΠΑ, τη Σύμβαση υπέγραψε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Βελισσάριος Δότσης, παρουσία του Διευθύνοντος Συμβούλου, Δημήτρη Τζώρτζη, και στελεχών της ΔΕΠΑ. Εκ μέρους της ENI Gas e Luce τη Σύμβαση υπέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος, Alberto Maria Chiarini, παρουσία του Διευθυντή Νομικών και Ρυθμιστικών Θεμάτων, Pietro Galizzi, και στελεχών του Ομίλου.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση λήψεως των απαιτούμενων εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.

Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων

Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων καθώς η B'  Φάση της διασύνδεσης μπαίνει στη γραμμή αφετηρίας της κατασκευής της με την επιλογή της κοινοπραξίας Ελληνικά Καλώδια ΑΕ - Fulgor AE, ως αναδόχου για το έργο κατασκευής των υποθαλάσσιων καλωδίων που θα συνδέσουν τη Νάξο με την Πάρο και τη Μύκονο.

Με το έργο αυτό, προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ, κλείνει ο βρόχος μεταξύ των τριών αυτών νησιών, θωρακίζοντας την αξιοπιστία και τη σταθερότητα ηλεκτροδότησής τους. Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στην υλοποίηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Πάρου-Νάξου και Νάξου-Μυκόνου, συνολικού μήκους 47,6 χλμ. περίπου.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προσφορών και για τα δυο άλλα επιμέρους έργα της διασύνδεσης, δηλαδή την κατασκευή του Υποσταθμού στη Νάξο και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Ανδρου-Λιβαδιού (Εύβοια) και Ανδρου-Τήνου. Είναι δε έτοιμος να υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις στο αμέσως επόμενο διάστημα, εφόσον δεν προκύψουν καθυστερήσεις λόγω των συμμετεχόντων στους σχετικούς διαγωνισμούς.

Σειρά παίρνει η Γ΄ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, που αφορά στην πόντιση δεύτερου υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός εντός του Ιουνίου, ώστε να γίνει η συμβολαιοποίηση πριν τα τέλη του έτους και να τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει επιτάχυνση του έργου κατά δυο χρόνια και περάτωσή του το 2020.

Την ίδια στιγμή, «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για την διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκονται οι τεχνικές προδιαγραφές για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ έθεσε τα θεμέλια για τη χρηματοδότηση του εμβληματικού αυτού project, ύψους 1 δις. ευρώ, λαμβάνοντας δάνειο 200 εκατ. ευρώ με πολύ ανταγωνιστικό επιτόκιο από τις Bank of China (Luxembourg) και ICBC. Η επίσημη τελετή υπογραφής για την εν λόγω δανειακή σύμβαση -που αποτελεί σημείο αναφοράς για το δανεισμό της εταιρείας στο εξής και ανοίγει το δρόμο για πρόσβαση σε χρηματοδότηση με ευνοϊκότερους όρους από ότι στο παρελθόν- έλαβε χώρα πριν λίγες ημέρες στο Λουξεμβούργο.

Ο Διαχειριστής, τέλος, πραγματοποίησε το πρώτο βήμα για το άνοιγμα του κύκλου μιας άλλης μεγάλης νησιωτικής διασύνδεσης, αυτής των Δωδεκανήσων, καταθέτοντας στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την εισήγησή του για το προτεινόμενο σχήμα, στη βάση του πορίσματος για την ηλεκτροδότηση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών που εκπόνησε η κοινή ομάδα εργασίας ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Η κατάθεση της εν λόγω εισήγησης αποτελεί προαπαιτούμενο για την ένταξη του έργου στο Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029, που θα κατατεθεί στη ΡΑΕ στο τέλος του τρέχοντος έτους.

Με βάση τα αποτελέσματα της τεχνικής διερεύνησης, ο ΑΔΜΗΕ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων προκρίνεται ως καλύτερη λύση, λόγω της ενίσχυσης της αξιοπιστίας τροφοδότησης, του περιορισμού της λειτουργίας των τοπικών θερμικών σταθμών παραγωγής (με συνακόλουθα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη) και λόγω της δυνατότητας που παρέχει για την ενίσχυση της ανάπτυξης ΑΠΕ επί των διασυνδεόμενων νησιών.

Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων απευθείας στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με σύνδεσμο συνεχούς ρεύματος δημιουργεί έναν απευθείας ισχυρό διάδρομο για την ηλεκτροδότησή τους και προκύπτει ως η ελαφρώς οικονομικότερη λύση. Ως σημείο σύνδεσης στο ΕΣΜΗΕ προτείνεται το Κέντρο Υψηλής Τάσης Κορίνθου που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2021. Το σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα μπορεί να είναι στην Κω ή στη Ρόδο, καθώς οι δυο εναλλακτικές λύσεις έχουν μικρή σχετικά διαφοροποίηση ως προς το επενδυτικό κόστος. Το τελικό σχήμα θα αποφασιστεί κατόπιν λεπτομερέστερης διερεύνησης για τη χωροθέτηση των καλωδιακών διασυνδέσεων.

Πέντε σχήματα διεκδικούν τα ΕΛΠΕ

Πέντε σχήματα διεκδικούν το 50,01% των ΕΛΠΕ, του ελληνικού Ομίλου ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών πρώτων στην Ευρώπη στον κλάδο της διύλισης. Όπως είναι γνωστό, η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης απέναντι στους δανειστές και προαπαιτούμενο για το κλείσιμο της τέταρτης αξιολόγησης.

Η χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησης ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ και παρά το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί ο τρόπος αποτίμησης της επιχείρησης, σε μια πρώτη προσέγγιση θα μπορούσε να λεχθεί ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα πρέπει να διαθέσουν κεφάλαια ύψους 1 δισ. ευρώ.

Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έληξε την περασμένη εβδομάδα, ενώ το ακριβές ποσοστό που θα πωληθεί καθώς και το ύψος των προσφορών αναμένεται να αποκαλυφθεί στην επόμενη φάση, όπου θα προκύψει η short list των επενδυτών που θα κληθούν να υποβάλουν προσφορές.

Ειδικότερα, φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος υπέβαλαν εμπρόθεσμα τα ακόλουθα πέντε επενδυτικά σχήματα:

1.Alrai Group Holdings Limited

2.Carbon Asset Μanagement DWC-LLC και Alshaheen Group S.A. (σε κοινοπραξία)

3.Gupta Family Group Alliance

4.Glencore Energy UK LTD

5.Vitol Holding B.V.

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψήφιους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές που θα πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής (προεπιλεγέντες) θα κληθούν να συμμετάσχουν στη Β' Φάση, όπου οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα αποκτήσουν πρόσβαση σε πληροφοριακό υλικό σχετικά με τα ΕΛΠΕ μέσω εικονικής αίθουσας τεκμηρίωσης (Virtual Data Room - VDR), και στη συνέχεια θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.

Βάσει της προκήρυξης, ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να έχει κεφαλαιοποίηση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ σε περίπτωση εισηγμένης εταιρείας, ή να διαχειρίζεται κεφάλαια αξίας τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.

Τέλος, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχει αποδεδειγμένη επενδυτική εμπειρία στον τομέα του πετρελαίου - φυσικού αερίου τουλάχιστον τριών ετών.