Κερδίζει έδαφος η εναλλακτική μετακίνηση

Ωριμάζει σταδιακά το έδαφος για την εναλλακτική μετακίνηση στη χώρα (ηλεκτροκίνηση, φυσικό αέριο, υδρογόνο, υγραέριο) με πρωτοβουλίες για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο αλλά και project από την πλευρά της αγοράς για τη δημιουργία υποδομών. Ενισχυτικά λειτουργεί η δραστηριότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών οι οποίες διευρύνουν τη γκάμα των «πράσινων» επιλογών για ΙΧ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πρόταση νέων στόχων για τη μείωση των συνολικών εκπομπών CO2 στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Οι στόχοι αυτοί έρχονται να συμβάλουν στην υλοποίηση των δεσμεύσεων της ΕΕ, όσον αφορά στη συμφωνία του Παρισιού (μείωση των εκπομπών CO2 κατά 40%, ως το 2030).

Οι μέσες εκπομπές CO2 στα νέα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά θα πρέπει να μειωθούν κατά 30% έως το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές του 2021, στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος, καθώς απαιτεί συνδυασμό λύσεων. Χώρες που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες σε θέματα περιβάλλοντος έχουν ήδη αποφασίσει πως η ηλεκτροκίνηση είναι κύριο μέρος της λύσης για την επίτευξη των δεσμεύσεών τους απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η κίνηση της ΕΕ για μείωση των εκπομπών κατά 30% επιβάλει την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και συνεπώς θα αναμορφώσει την παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας, θέτοντας νέους ορίζοντες.

Ηλεκτροκίνηση

Αδιαμφισβήτητα το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας για να επιτευχθούν ελάχιστοι ρύποι είναι η επικράτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι μπαταρίες αυτών εξελίσσονται συνέχεια και πλέον μπορούν να παρέχουν εξαιρετικές επιδόσεις. Η απόσταση μεταξύ των φορτίσεων πλέον υπερβαίνει τα 300 χλμ, η ταχυφόρτιση διαρκεί λιγότερο από μια ώρα, ενώ η οικονομία καυσίμου (π.χ. €2.000 ετησίως) αποσβένει σύντομα το κόστος αγοράς. Ως ηλεκτροκίνητα (ή εξαιρετικά χαμηλών ρύπων) οχήματα ορίζονται τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, τα ηλεκτροκίνητα με βοηθητικό κινητήρα καθώς και τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα, όλοι δηλαδή οι τύποι οχημάτων που φορτίζονται από εξωτερική πηγή.

Απαιτούνται κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Στη δυσκολία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα να ακολουθήσει τις διεθνείς τάσεις στην κίνηση οχημάτων και συγκεκριμένα στην ηλεκτροκίνηση αλλά και την έλλειψη κινήτρων για διεύρυνση της χρήσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αναφέρεται ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων.

Όπως σημειώνει, «Η Ελλάδα συνεχίζει δυστυχώς να βρίσκεται σε δυσμενή θέση όσον αφορά στην αγορά της ηλεκτροκίνησης. Δεν είναι όμως μόνον η κρίση που ευθύνεται για τη μη πρόοδο της αγοράς. Είναι η πλήρης απουσία οικονομικών κινήτρων, οι πολύπλοκες διαδικασίες μεταξύ δήμων και των αρμόδιων φορέων για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης, η εξαίρεση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από τα κοινοτικά προγράμματα στήριξης των επιχειρήσεων, αλλά και η μη προώθηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπηρεσίας από την τοπική αυτοδιοίκηση. Συνεπώς, η ελληνική πολιτεία, προκειμένου να προωθήσει ουσιαστικά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, θα πρέπει να ακολουθήσει τα ευρωπαϊκά παραδείγματα για την παροχή φορολογικών και κυκλοφοριακών κινήτρων, να ενοποιήσει το νομοθετικό έργο και να προωθήσει τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις διάφορες εργασίες και διανομές μέσα στους δήμους».

Φυσικό αέριο

Νέα δεδομένα για την αγορά φυσικού αερίου κίνησης (CNG) δημιουργεί η αύξηση κατά 220% της κατανάλωσης.

Η διεύρυνση της χρήσης του φυσικού αερίου επιφέρει οφέλη για όλους τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους κλάδους, όπως είναι ο κλάδος καυσίμων, τα πρατήρια, τα συνεργεία αυτοκινήτων και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες αυξάνουν την παραγωγή οχημάτων που κινούνται με CNG.

Σύμφωνα με τη Navigant Research, μέχρι το 2026 αναμένεται να έχουν κατασκευαστεί 40.000 σταθμοί ανεφοδιασμού φυσικού αέριου διεθνώς, ενώ σήμερα στην Ευρώπη τα πρατήρια CNG έχουν ξεπεράσει τα 4.500 για να καλύψουν τη ζήτηση των 2.000.000 οχημάτων φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων.

Στην Ελλάδα επεκτείνεται το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου (Fisikon http://www.fisikon.gr/diktuo-pratirion.html) με πιο πρόσφατο σημείο ανεφοδιασμού το νέο πρατήριο EKO-FISIKON στο Κορωπί, στο 19ο χλμ. της λεωφόρου Μαρκοπούλου.

Πρατήρια φυσικού αερίου Fisikon λειτουργούν σε πολλές μεγάλες πόλεις, όπως είναι η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λαμία, ο Βόλος και η Λάρισα.

Υδρογονοκίνηση

Αν και η υδρογονοκίνηση βρίσκεται σε εμβρυικό στάδιο, η ανάγκη για εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών ρύπων θα πείσει και την αγορά και τους καταναλωτές να στραφούν σε ένα καύσιμο για το οποίο, μέχρι πρότινος, γνώριζαν ελάχιστα. Το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές με πρόσφατη εξέλιξη τη δοκιμή του σε τρένα αλλά και τη διευρυνόμενη χρήση ποδηλάτων που κινούνται με υδρογόνο.

Μια καινοτομία, η οποία γίνεται αισθητή στην καθημερινότητα των ευρωπαϊκών πόλεων, είναι η χρήση ποδηλάτων με υδρογόνο. Η γαλλική εταιρεία Pragma Industries αποτελεί πρωτοπόρο σε αυτόν τον τομέα, καθώς είναι η πρώτη που άρχισε την εργοστασιακή παραγωγή ποδηλάτων, τα οποία κινούνται με υδρογόνο.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν στρατηγικές επέκτασης της υδρογονοκίνησης, με τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία να κάνουν την αρχή. Οι εταιρείες General Motors και Honda έχουν ξεκινήσει συνεργασία για την κοινή εξέλιξη της επόμενης γενιάς συστήματος κυψελών καυσίμου και τεχνολογιών αποθήκευσης υδρογόνου και μέχρι το 2020 θα αναπτύξουν κοινή δράση για την περαιτέρω εξέλιξη των υποδομών αλλά και την παγίωση της αποδοχής των οχημάτων κυψελών καυσίμου.

Κερδίζει έδαφος η εναλλακτική μετακίνηση